photo banner10_zps624f608f.jpg

6 sep. 2010

Oh en sån dag!!

Idag  har jag klämt på 47 pungar!


Jaha säger du? Jobbar som skolsköterska eller?? Näää men som fårbonde! Snackar lamm nu alltså ..... vi har sorterat isär tjejer o grabbar eller snarare så har vi sorterat grabbarna för sig. Flickorna får gå kvar hos sina ömma mödrar ett litet tag till. Å för att veta till 100 % vem som är vem så är väl ett säkert sätt o kolla under magen typ mellan benen på lammen. Åh hänger det nåt där så är det ju en grabb .. enklare än så kan det nog inte vara .... bara o känna efter!! Nackdelen är nog att man blir lite trött i ryggen av allt böjande o alla är så bångstyriga!


Nåväl tackor o tacklamm är i hagen nere vid sjön, bagglammen är med sin styvfar i "lagårn" i natt ... vi tar ut dom på "mossen" när vi vaknat till i morgon. "Mossen" som vi för övrigt satt en extra eltråd runt för att undvika att de hoppar över. Ja fåren har varit lite lagom hopplösa .. eller vadå hopplösa??? .. kanske ska säga tvärt om i stället - hoppfulla ... ja fulla av hopp ... de har hoppat över elstängsel o emellanåt t.om tryckt ner fårstängslet så stakarna gått av! Antar att de verkligen levt upp till ordvalet: Det är alltid grönare på andra sidan!! denna sommaren. Dumma rackare!
Men tyck nu inte allt för synd om alla som blivit utan sin son eller mamma ... lammen är stora tonåringar nu o inte alls lika små o söta längre. De blir alldeles snart könsmogna o man vill ju inte ha en massa tonårsgraviditeter o inavel om ni fattar! De ropar lite ett par dagar o sedan är det inte mer med det. Grabbarna visar rätt snabbt att de är just ... grabbar ... lite mer tuffa, lite mer macho o klarar sig själva lixom. Flickorna däremot är lite känsligare, gnäller mer o får lätt panik ... ibland säger vi att de har nerverna utanpå, hehe. Ska väl inte direkt jämföra djuren med oss människor men ibland kan man inte låta bli. Muuhuhua!!


Ja nu återstår det bara att hoppas att det går bra o flytta alla busiga grabbarna imorrn ..... det händer ibland vid sådana tillfällen att de rusar åt helt fel håll ... gärna rätt in i skogen o då får ju både hunden o jag kuta som galningar .. förvisso bara bra för flåset man har så ont om! Man kan ju önska att deras käre styvfar visar vägen o går lugnt, stadigt o snällt efter "husse"!

Hm längtar plötsligt till IKEA! En annan sorts fårflocksupplevelse dock utan pungkläm ... vill så gärna ha mina tvättkorgar! Men men får väl se när det blir av. Tror jag kommer o vara lite för trött för sådant imorrn minsan!

Kramelikraaaam / Miafia   =0)

2 kommentarer:

  1. Jag tycker det är roligt att höra hur det är att vara lammbonde:))) och jag tycker du gör ett bra jobb minsann. Kan tänka mig att ryggen blir trött och att benen längtar efter vila efter en sådan dag.
    Vet du jag hämtar dig så drar vi på IKEA:))) om det ändå vore så lätt att genomföra detta så skulle jag ta min Fiesta och komma susande till dig.
    Jag tycker faktiskt att du är en väldigt nice dam... och du jobbar lika bra som en ardennerhäst ja jag menar du är stark som klarar av allt detta slit.
    kramen till dig och pussen till de numera föräldralösa lammen:))))

    SvaraRadera
  2. Hej pungklämmar`n..;o) Hoppas du kan sköta dig borta..;o)) Nää, men ärigt.. tycker du inte att vi ska hitta på ngt i feb nästa år? Det tycker jag... eller..hm.. du borde få kvarsittning en sväng.. men ok..har överseende..;o))Tack så jättemycket för din puckade idé... och visst.. det är hjärnan som får tala.. för psyket och fingrarna snackar annorlunda..;o))) Kramen <3

    SvaraRadera