photo banner10_zps624f608f.jpg

17 sep. 2014

Inte mycket livstecken här inte

 

Bloggandet har verkligen inte duggat tätt här på ett tag. Det går i vågor beroende på tid, lust o mycket omkring mig.

Inte lätt att sammanfatta allt i efterhand heller utan att det blir en enda röra. Inget ovanligt förvisso när det gäller mig men ändå.

Sista tiden har inneburit en hel del tråkiga saker i närmaste kretsen av familjen som fått en att fundera mycket o gett en del oro. Men vet att allt kommer att ordna sig på olika sätt för inblandade parter. För så funkar ju oftast livet.

Själv mår jag bara bra. Engagerar mig/oss mycket i EU-migranterna här i stan. Hjälper till där det behövs, försöker lösa problemen så gott det går. Ja inte ensam då förståss, det är oerhört många inblandade. Otroligt svårt detta ämne. En otroligt utsatt grupp människor som verkligen lider av fattigdom o utanförskap.

Men så underbara människor, alltid nära till skratt o kramar de har verkligen stora stora hjärtan. Driftiga till tusen men att lösa sina problem är skitsvårt i dessa tider o har väl alltid varit så. Ingen av dem vill Tigga utan hellre jobba. Men det är svårt för dem. Ekonomisk kris i hemlandet Rumänien plus att de räknas som de lägst stående. Papperslöshet förekommer. Sjukvården är otroligt korrumperad o man måste betala mutor för att få vård. Läkarna kan hitta på vård som de anser dig behöva o då säga att tex du måste göra kejsarsnitt för annars kommer det inte att gå bra. Tusenlappar som går direkt ner i läkarens ficka. En del av tiggarna har olika sjukdomar i familjen som behöver hjälp av läkare, operationer o medicin. Precis som vi har många gånger, men de har inte råd med den korrumperade läkarvården. Inte många vill anställa en Rom, plus att det är väldigt ont om jobb. Romerna säger att det var bättre under kommunisttiden för då hade alla jobb. De tjänar trots allt pengar här genom sitt tiggeri. Tex är 200 kronor  mycket pengar för dem. Alla vill de att deras barn ska gå i skolan, men det kostar åxå men de anser alla att det är viktigt att de går. De behöver pengar till kläder till barnen för att de inte ska bli mobbade för fula, dåliga kläder, de vill bättra på sina dåliga hus, få mat på bordet, se till sina barns bästa osv.  Ja lösa sina problem på olika sätt. Här i stan hjälper vi dem nu med att kunna få lite mat i magen, kläder, dusch o tvätt av kläder. Plus gemenskap. Målet är att försöka lösa problemen i deras hemländer. Hjälp till självhjälp. För tiggandet kan inte hålla på så som det gör nu. Se till att de kan få försörjning hemma istället. Ja det är mycket jobb med detta. Ingen ska behöva frysa ihjäl här nu när vintern o kylan kommer. Letar tak över huvudet för dem. Ja jag gillar människor av alla de slag o kan man göra lite skillnad för några så känns det ju alltid bra. Alla behöver se sig sedda o behövda.

val2014-miljopolitik

Mer då? Valet? Tja det orkar jag inte skriva om ens. Det blev som det blev o kommande år lär bli spännande minsann. Har aldrig någonsin sett så mycket skriverier innan, under o efter ett val som i år. Åh då syftar jag mest på SD. Ja ja vi får se vart allt leder. Oro känner man i alla fall.

1908414_10152691461422566_1390721858882981962_n   DSC_0477

Idag har jag ett projekt som jag jobbar på nämligen att måla en chiffonje som dottern köpte på Erikshjälpen igår. Ja den är inte gammal o antik utan en nyare modell. Åh nu ska den bli vit o användas som arbetsplats av henne. Eftersom jag har utrymme att vara på utan hund o katt så åtar jag mig jobbet. Gillar ju projekt dessutom så. Den kommer att bli så fin sååå.

DSC_0434  DSC_0446

DSC_0458  DSC_0450

Vi var på Elmia Husvagn/Husbilsmässa en dag. Jisses va möe fina åkdon o vagnar asså. Så flotta o snygga inuti. Första bilden är en Concord …. kostar endast runt 5 mille!!!! Åh villavagnarna var ju urflotta. Vill ha som sommarstuga hehe.

DSC_0471 

Har åxå varit hemmavid ja asså V-götland hos mor. Firat hennes födelsedag. Hade en trevlig dag med god mat … köttfärslimpa med trattisar från en av min barndomsskogar hmmmm som numera är ett kalhygge!!! Fick äta med andakt minsann. Tårta, kaffe o massa prat o skratt. Träffade bror min o två av hans tre barn. Det var underbart väder så det vart till o sitta ute o fika o spela badminton. En mycket bra dag!!! Kom hem sent kan tilläggas.

DSC_0478

Jaha nu har jag skrivit här i omgångar emellan lager av färg. Omständigt minsann! O Ingen färg på tangenterna!! Woow!

Men säger Tack o Hej Leverpastej för nu!!

Kramelikraaam / Miafia    =0)

1 kommentar:

  1. Kul att se att det händer lite här ;) Mer än vad man kan säga om min blogg som ju ligger på is för närvarande...Här i Linköping ordnar Stadsmissionen sovplats för tiggarna i en gympasal över vintern, eller gjorde i alla fall förra vintern. Jag förmodar att det blir samma i år. Med madrass och möjlighet att duscha och tvätta kläder. Ja, vad ska man göra? Bedrövligt är vad det är. Här arbetas också med att hjälpa till på hemmaplan, och försöka lyfta hela byn i Rumänien som nästan alla kommer från.
    Men du, när man ser de där flotta husbilarna kan man ju undra varför folk inte lika gärna stannar hemma i sina (säkert) lika flotta hus? Att jämföra med när du och Bertil sov i skogen. Det såg så mysigt ut!
    Kram Carina

    SvaraRadera